Афазія

Афазія повна або часткова втрата мови, обумовлена ??локальними ураженнями головного мозку.
Синоніми: розпад, втрата мови.

У дитини втрачається мова в результаті черепно-мозкових травм, нейроінфекції або пухлин мозку після того, як мова була сформована. Якщо таке порушення відбулося у віці до трьох років, то дослідники утримуються від діагнозу афазія. Якщо ж порушення сталося в більш старшому віці, то говорять про афазії. На відміну від афазії дорослих є дитяча, або рання афазія.

А.Р. Лурія розрізняє шість форм афазій: акустико-гностична і акустико-мнестическая афазії. виникають при ураженні скроневих відділів кори головного мозку, семантична афазія і аферентна моторна афазія. виникають при ураженні нижніх тім’яних відділів кори головного мозку, еферентна моторна афазія і динамічна афазія. виникають при пошкодженні премоторних і заднелобних відділів кори головного мозку (зліва у праворуких).

Спостерігаються серйозні порушення апперцепції, викликані втратою розуміння звукової складової мови, проявляється наступним чином.

  • хворий може вимовляти набір нескладних слів,
  • може не усвідомлювати, що вживає невірне слово,
  • може вимовляти пропозицію з неіснуючих слів, позбавлене будь-якого сенсу,
  • може забувати значення слів.

Коли через інсульт пошкоджена лобова частка лівої півкулі головного мозку, виникають різні проблеми з формуванням пропозицій і словосполучень, для афазії Брока характерно

  • хворий не може побудувати речення,
  • допускає граматичні помилки, опускає прийменники, сполучники,
  • часто замість пропозиції виходить незрозумілий набір слів,
  • відчуває проблеми з розумінням пропозицій,
  • порушується логіка мови.

Виділяються два типи афазії: моторна і сенсорна афазія.
Моторна афазія характеризується тим, що дитина частково або повністю втрачає навик вимови, тобто відбувається руйнування власної мови. У більшості випадків деякі слова все ж зберігаються, і дитина намагається будувати з них прості речення, що не відрізняються різноманітністю. У хворих афазією переважає мова, що отримала назву & laquo; телеграфна & raquo ;. Така мова характеризується переважанням невизначених дієслів і іменників. Дитина спотворює і переставляє звуки в словах, замінює їх схожими, або пропускає.
Дитина з сенсорною афазією при абсолютно сохранном слуху не розуміє звернену до неї мову. Подібні звуки, склади і слова дитина або не розрізняє, або приймає за шуми.
Моторні і сенсорні центри мови, що знаходяться в корі головного мозку анатомічно пов’язані один з одним, тому у дітей афазія часто буває змішаної & ndash; сенсорно-моторної.

У дошкільнят, на відміну від дорослих, можуть бути тільки ці два види афазії, який були нами розглянуті. Це можна пояснити тим, що мова дитини має більш низький рівень, ніж мова дорослого. Чим молодша дитина, тим менше у нього продуктивних симптомів афазії. Незріла мовна функціональна система і інші вищі психічні функції, пов’язані з промовою у дітей дошкільного віку не дають великого різноманіття прояву даного захворювання.
Афазія включає в себе кілька складових, це, перш за все розлад мови і мовного спілкування, збої в роботі інших психічних процесів, трансформація особистості, особистісна реакція на хворобу.
Діти, які страждають афазією повинні спостерігатися у невролога. Чим раніше дитина почне систематично займатися з логопедом, тим більше шансів буде на одужання. Така систематична робота над всіма сторонами мови, враховує специфіку порушення, необхідна для успішного лікування афазії.

При афазії завжди є проблеми з письмовою мовою і читанням, що значно ускладнює процес навчання. Заняття загальнорозвиваючого характеру з дітьми, що страждають афазією, проводяться за спеціально розробленою програмою індивідуально.

_0.32MB/0.00023 sec